Witamina C lewoskrA�tna, czy „prawoskrA�tna”?

0

Witamina C jest na tej planecie tylko jedna, nie ma czegoA� takiego jak a�zprawoskrA�tnaa�? i a�zlewoskrA�tnaa�? witamina C, choA� jest to okreA�lenie dosyA� popularne, ale nie ma ono nic wspA?lnego z naukA�! WitaminA� okreA�la siA� bowiem tylko zwiA�zek biologicznie aktywny w ludzkim ustroju. Kwas askorbinowy posiada dwa asymetryczne atomy wA�gla (C4 i C5), zatem moA?liwe jest wystA�pienie czterech izomerA?w tej substancji. Jednak tylko jeden z nich posiada biologicznA� aktywnoA�A� w naszym ustroju zasA�ugujA�c tym samym na miano witaminy: kwas L-askorbinowy. PozostaA�e izomery nie sA� witaminA� i nie uA?ywa siA� w stosunku do nich tego okreA�lenia. JeA�li na opakowaniu widnieje okreA�lenie izomeru a�zkwas L-askorbinowya�? lub a�zwitamina Ca�? to mamy pewnoA�A�, A?e mamy do czynienia z aktywnA� biologicznie formA� kwasu askorbinowego. Gdy takiego okreA�lenia nie ma (np. okreA�lenie brzmi bardzo ogA?lnie jako a�zkwas askorbinowya�? bez wskazania izomeru ani wskazania iA? chodzi o izomer bA�dA�cy witaminA�) to moA?emy mieA� wA�tpliwoA�ci.

Inne zapotrzebowanie na wszelkie witaminy i mineraA�y ma osoba gdy mieszka w mieA�ci, pali, A?yje w stresie, przepracowuje siA�, ciA�A?ko A�wiczy na siA�owni lub biega maratony, cierpi na przewlekA�A� dolegliwoA�A� lub odA?ywia siA� gA�A?wnie gotowanym i/lub przetworzonym jedzeniem, a inne mieszkajA�cy na wsi niepalA�cy, zdrowy i pogodnie nastawiony do A?ycia witarianin zaA?ywajA�cy optymalnej dziennej iloA�ci ruchu, ktA?ry wszystko co mu potrzebne do szczA�A�cia czerpie peA�nymi garA�ciami z naturalnego poA?ywienia. Witamina C nie jest tutaj A?adnym wyjA�tkiem. Nie jest wiA�c tak, A?e kaA?dego dnia potrzebujesz jej identycznie tyle samo co dnia poprzedniego albo miesiA�c temu. PowinniA�my dostarczaA� jej codziennie skoro nasze organizmy jej nie produkujA�, do czego najlepiej sA�uA?A� A�wieA?e owoce i warzywa (rA?wnieA? kiszone) i do ich jedzenia w duA?ych iloA�ciach zawsze gorA�co namawiam. W sytuacjach podbramkowych (np. okres wzmoA?onego wysiA�ku lub stresu) moA?esz jednak uciec siA� do suplementacji.

No Comments

Leave a Comment