Warto jeA�A� pomidory, bo zawierajA� likopen. To organiczny zwiA�zek chemiczny o dziaA�aniu przeciwutleniajA�cym.

0

Naturalny czerwony barwnik pomidorA?w, czyli likopen jest najsilniejszym antyutleniaczem z grupy karetonoidA?w. Co ciekawe, nie ginie on w obrA?bce cieplnej, w miarA� upA�ywu czasu. W przetworach jest go nawet 2-3 razy wiA�cej niA? w A�wieA?ych pomidorach. Jako przeciwutleniacz likopen opA?A?nia procesy starzenia, poniewaA? neutralizuje wolne rodniki. Co jeszcze zawdziA�czamy pomidorom?
Pomidory wzmacniajA� odpornoA�A� dziA�ki duA?ej zawartoA�ci witaminy C. Warzywa sA� maA�okaloryczne, wiA�c mogA� sobie na nie pozwoliA� nawet osoby na diecie.

Pomidory poprawiajA� pracA� ukA�adu nerwowego
Korzystnie wpA�ywajA� na ukA�ad nerwowy ze wzglA�du na zawartoA�A� bromu.

Pomidory majA� wA�aA�ciwoA�ci upiA�kszajA�ce
Witamina C wzmacnia naczynia krwionoA�ne i wpA�ywa na lepsze dotlenienie, witaminy A i E nawilA?ajA� skA?rA� i dziaA�ajA� przeciwzmarszczkowo. Kosmetyki zawierajA�ce wyciA�gi z pomidorA?w rozjaA�niajA� przebarwienia i A�agodzA� zmiany trA�dzikowe.

Pomidory chroniA� przed sA�oA�cem
Likopen neutralizuje szkodliwe procesy wywoA�ane przez promieniowanie ultrafioletowe. Regularne jedzenie pomidorA?w zapewnia naturalnA� ochronA� przeciwsA�onecznA�.

Z badaA� wynika, A?e pomidor, dziA�ki zawartoA�ci kwasu liponowego (ALA), wpA�ywa na poprawA� metabolizmu, pomaga kontrolowaA� poziom cukru we krwi, sprzyja rozszerzaniu naczyA� krwionoA�nych i chroni przed wystA�powaniem retinopatii cukrzycowej.

Zawarte w pomidorach witaminy (z grupy B, PP i K) regulujA� pracA� ukA�adu nerwowego i krwionoA�nego oraz przyspieszajA� metabolizm. DziA�ki takim mineraA�om jak wapA� i magnez pomidory wzmacniajA� ukA�ad kostny. DziaA�ajA� moczopA�dnie, dlatego warto spoA?ywaA� je podczas infekcji drA?g moczowych. NiektA?rzy uwaA?ajA�, A?e dieta bogata w pomidory moA?e zmniejszyA� ryzyko zachorowania an raka szyjki macicy.

Jedzenie pomidorA?w kilka razy w tygodniu pomaga zwalczyA� depresjA�. Naukowcy zauwaA?yli, A?e zagroA?enie depresjA� wA�rA?d osA?b, ktA?re spoA?ywaA�y pomidory dwa do szeA�ciu razy w tygodniu byA�o o 46 proc. niA?sze, niA? u tych, ktA?rzy siA�gali po warzywo raz w tygodniu.

Nie bez znaczenia pozostaje rA?wnieA? cholina. Substancja ta wspomaga u czA�owieka procesy snu, kurczenia siA� miA�A�ni, nauki i pamiA�ci. Odpowiada m.in. za prawidA�owA� budowA� bA�on komA?rkowych, przekazywanie impulsA?w nerwowych, absorpcjA� tA�uszczA?w oraz obniA?a stan zapalny organizmu.

Witaminy i mineraA�y w pomidorach

JeA�li chcesz wzmocniA� swojA� odpornoA�A� albo przyspieszyA� gojenie siA� ran, jedz pomidory. ZawierajA� one bardzo duA?o witaminy C, ktA?ra dziaA�a w ten sposA?b. 180 g owocu, czyli jeden duA?y pomidor dostarcza 60% dziennego zapotrzebowania na niA�. Dodatkowo pokrywa on 25% zapotrzebowania na witaminA� E. Ma wiele beta-karotenu, ktA?ry neutralizuje szkodliwe dziaA�anie wolnych rodnikA?w. Ponadto zawiera witaminy z grupy B, witaminy PP i K. WA�rA?d mineraA�A?w pomidory majA� najwiA�cej potasu. Potas obniA?a ciA�nienie krwi poprzez swoje dziaA�anie moczopA�dne. WapA�, magnez i A?elazo rA?wnieA? sA� w tych warzywach. MoA?na w nich znaleA?A� nawet miedA?, mangan i kobalt.
Likopen to naturalny barwnik, ktA?ry nadaje pomidorom ich czerwonA� barwA�. Jest on antyutleniaczem, ktA?ry zapobiega zawaA�om serca i rozwojowi miaA?dA?ycy. Likopen hamuje proces zwyrodnienia plamki A?A?A�tej oraz przeciwdziaA�a nowotworowi prostaty. WystarczajA�ca iloA�A� likopenu dla naszego organizmu to jeden pomidor dziennie albo talerz pomidorA?wki, szklanka soku.

Przeciwwskazania

Pomidory, bezsprzecznie, sA� zdrowe, aczkolwiek w niektA?rzy nie powinni ich spoA?ywaA�. Kto nie powinien jeA�A� pomidorA?w?

osoby cierpiA�ce na reumatoidalne zapalenie stawA?w,
chorzy na dnA� moczanowA�,
osoby cierpiA�ce na zgagA�,
alergicy,
karmiA�ce mamy (pomidory mogA� wywoA�aA� u dziecka reakcjA� alergicznA�).

Uwaga:

Warto pamiA�taA�, A?e pomidory nie lubiA� zimna. Trzymanie ich w lodA?wce (w temp. poniA?ej 7 A�C) prowadzi do utraty koloru, smaku i niektA?rych witamin.

Jaki pomidor do czego?

Na sklepowych pA?A�kach odnajdziemy wiele rodzajA?w pomidorA?w. Warto znaA� ich wA�aA�ciwoA�ci i zastosowanie, by nie mieA� problemu z wyborem.
JeA�li chcemy zaakcentowaA� smak pomidorA?w w daniu, idealne bA�dA� pomidory malinowe. CharakteryzujA� siA� duA?ymi i miA�sistymi owocami. Do saA�atek i grillowania doskonaA�e bA�dA� pomidorki koktajlowe, zarA?wno czerwone, jak i A?A?A�te. Do saA�atek A�wietnie sprawdzA� siA� rA?wnieA? bawole serca a�� majA� maA�o soku i pestek, a dziA�ki temu, A?e sA� twarde i podA�uA?ne, moA?na je A�atwo pokroiA� w czA�stki. Do kupienia sA� takA?e pomidory zielone, czyli jeszcze niedojrzaA�e. DecydujA�c siA� na ich zakup pamiA�tajmy, A?e ze wzglA�du na szkodliwA� tomatynA� nie powinno spoA?ywaA� siA� ich surowych, lecz przetworzone, np. smaA?one.

No Comments

Leave a Comment