Tag archive for potas

Brukselka jest najmA�odszym i najmniejszym potomkiem kapuA�cianego rodu. Pochodzi z Belgii i jest tam uprawiana od wiekA?w, a jej nazwa wywodzi siA� od stolicy tego piA�knego kraju.

0

Brukselka jest roA�linA� powszechnie uprawianA� w Europie dla swoich jadalnych zielonych warzyw. Warzywa te, ktA?re przypominajA� pomniejszonA� kapustA�, zazwyczaj gotuje siA� na parze lub zanurzone w wodzie. Ten drugi sposA?b zdecydowanie odradzam, gdyA? wtedy

SaA�ata jest niskokaloryczna, a przy tym zawiera wiele skA�adnikA?w odA?ywczych. MnogoA�A� jej odmian, smakA?w i ksztaA�tA?w sprawia iA? wspaniale wzbogaca nasz codzienny jadA�ospis.

0

LiA�ciaste warzywa sA� bardzo zdrowe, poniewaA? nie zawierajA� cholesterolu ani sodu, sA� naturalnie niskokaloryczne i bogate w zwiA�zki, ktA?re mogA� dziaA�aA� jak przeciwutleniacze a�� pomagajA� uniknA�A� chorA?b przewlekA�ych, takich jak rak i choroby serca. Warto

Jagoda kamczacka naleA?y do grupy tzw.super owocA?w, moA?esz jA� mieA� w swoim ogrodzie.

0

Jagoda kamczacka jest krzewem zaliczanym do rodzaju Lonicera, obejmujA�cym zarA?wno suchodrzewy jak i wiciokrzewy. Jest to bardzo liczny gatunkowo rodzaj, majA�cy swoich dziko rosnA�cych reprezentantA?w takA?e w naszym kraju. NiektA?re z nich mogA� poszczyciA�

Kasztany jadalne doskonaA�A� przekA�skA� na zimowe dni, majA� niezwykle duA?o wartoA�ciowych skA�adnikA?w odA?ywczych, wzmacniajA� odpornoA�A� organizmu i przeciwdziaA�ajA� infekcjom.

0

Kasztan jadalny to potA�A?ne drzewo z rodziny bukowatych, ktA?re w A?adnym stopniu nie jest spokrewnione z kasztanem, ktA?ry czA�sto roA�nie w polskich parkach i przy ulicach. Castanea sativa naleA?y do potA�A?nych, majestatycznych drzew liA�ciastych,

Owoce dzikiej rA?A?y sA� rekordowo zasobne w witaminA� C a�� majA� jej 30a��40 razy wiA�cej niA? cytrusy

0

Dzika rA?A?a (Rosa canina L.) to roA�lina lecznicza ceniona przez SA�owian od wiekA?w. Naukowcy odkryli, A?e w owocach rA?A?y zawartych jest prawie 130 zwiA�zkA?w o dobroczynnym wpA�ywie na organizm czA�owieka. W badaniach potwierdzono ich

Dlaczego orkisz, a nie pszenica?

0

ZwykA�a pszenica zostaA�a wyhodowana w celu uA�atwienia uprawy i zbiorA?w, A?eby zwiA�kszyA� plon, ma duA?A� zawartoA�A� glutenu, wA�aA�ciwA� do produkcji duA?ej iloA�ci pieczywa przeznaczonego do handlu. W czasie zbioru traci A�upinA� i z tego

Warto jeA�A� pomidory, bo zawierajA� likopen. To organiczny zwiA�zek chemiczny o dziaA�aniu przeciwutleniajA�cym.

0

Naturalny czerwony barwnik pomidorA?w, czyli likopen jest najsilniejszym antyutleniaczem z grupy karetonoidA?w. Co ciekawe, nie ginie on w obrA?bce cieplnej, w miarA� upA�ywu czasu. W przetworach jest go nawet 2-3 razy wiA�cej niA? w

Dynia krA?luje na naszych stoA�ach od koA�ca wrzeA�nia nawet do koA�ca lutego, to warzywo, ktA?re bardzo dobrze siA� przechowuje. Swoje dobroczynne wA�aA�ciwoA�ci dynia zawdziA�cza bogactwu witamin (m.in. z grupy B, prowitaminy A, witaminy PP i C) i mineraA�A?w (sody, potasu, magnzeu, wapnia, A?elaza).

0

Dynia a�� wartoA�ci odA?ywcze, witaminy i mineraA�y Dynia jest niskokaloryczna (10 dag to 28 kcal), bogata w B-karoten (426 I?g witaminy A w 100 g – dzienna norma dla dzieci i poA�owa zapotrzebowania dorosA�ych), ma

WA�aA�ciwoA�ci zdrowotne selera wraz z przepisami, czyli sA�A?w kilka o zastosowaniu w kuchni.

0

SURA�WKA Z SELERA I ORZECHA�W SkA�adniki: 1 A�redni seler 1/2 obranego jabA�ka 2 A�yA?ki gA�stej A�mietany 2 A�yA?ki majonezu garA�A� obranych orzechA?w wA�oskich sA?l pieprz Przygotowanie: Selera i jabA�ko A�cieramy na tarce o maA�ych oczkach lub uA?ywamy malaksera, orzechy rozdrabniamy i dodajemy do

Owoce A?urawiny, nazywane kiedyA� „cytrynA� dla ubogich”, dziA� uznawane sA� za najzdrowsze na A�wiecie. Na rA?wni z czosnkiem, oregano i sosnA� zalicza siA� je do grupy naturalnych antybiotykA?w. Skutecznie walczy z chorobami a�� od zapalenia nerek po otyA�oA�A� i nowotwory.

0

A�urawina jest niskA� krzewinkA� o maA�ych, czerwonych owocach, przypominajA�cych jagody lub borA?wki. Zawiera duA?o bA�onnika, witamin (B1, B2, B6, C, E, karoten), a takA?e mineraA�A?w: sodu, potasu, fosforu, wapnia, magnezu, jodu i A?elaza (wspomaga