Jaki wpA�yw ma chleb na twoje zdrowie?

0

Dobry chleb na zakwasie jest dla nas lekiem, gdyA? podczas procesu fermentacji zostaA�y zniszczone liczne toksyny pleA�niowe i bakteryjne, ktA?re sA� najsilniejszymi kancerogenami. Ponadto chleb na zakwasie zawiera kwas mlekowego, A we wA�aA�ciwie funkcjonujA�cym jelicie bakterie kwasu mlekowego powinny stanowiA� nie mniej niA? 10 proc. ogA?lnej liczby drobnoustrojA?w niezbA�dne do prawidA�owego funkcjonowania naszych jelit. Bakterie te zapobiegajA� i leczA� zarA?wno biegunki, jak i zaparcia czy niestrawnoA�ci, hamujA� rozwA?j chorobotwA?rczych bakterii gnilnych, gronkowcA?w, a nawet Salmonelli. DziaA�ajA� przeciwnowotworowo oraz obniA?ajA� poziom cholesterolu we krwi. Niestety, sA� niezwykle wraA?liwe, na nasz niezdrowy i szybki tryb A?ycia a�� niszczA� je antybiotyki, cukier czy kawa. A efekty niedoboru bakterii kwasu mlekowego sA� doA�A� przykre: zaburzona praca przewodu pokarmowego, pogorszenie samopoczucia, bA?le brzucha, zaparcia bA�dA? biegunki. Dlatego teA? o florA� bakteryjnA� jelit warto dbaA� kaA?dego dnia. Najlepszym i najzdrowszym sposobem jest jej codzienne uzupeA�nianie np. za pomocA� produktA?w spoA?ywczych zawierajA�cych bakterie kwasu mlekowego a�� chleb na zakwasie, kiszonki, fermentowane napoje mleczne, A?ur czy zakwas buraczany a�� powinny pojawiaA� siA� codziennie w naszym menu.
W procesie fermentacji nastA�puje rA?wnieA? dezaktywacja kwasu fitynowego, wystA�pujA�cego w ziarnach zbA?A?, ktA?ry blokuje wchA�anianie wielu cennych mineraA�A?w (A?elaza, cynku, wapnia i magnezu). Dlatego z chleba na zakwasie mamy moA?liwoA�A� wykorzystania tych cennych pierwiastkA?w.
PowstajA�ce w procesie fermentacji witaminy to gA�A?wnie przedstawiciele grupy B, a zatem: witaminy B1, B2, B6 oraz B9, ktA?re nie doA�A�, A?e regulujA� pracA� ukA�adu nerwowego, to takA?e biorA� udziaA� w przemianach wA�glowodanA?w, biaA�ek i aminokwasA?w. Na szczegA?lnA� uwagA� zasA�uguje tu witamina B9 (tzw. folacyna), ktA?ra rA?wnieA? zapobiega anemii, miaA?dA?ycy oraz nowotworom szyjki macicy, okrA�A?nicy i A?oA�A�dka.

Atutem fermentacji na zakwasie jest to, A?e bakterie kwasu mlekowego eliminujA� zwiA�zki rakotwA?rcze z pieczywa – azotany, azotyny, a przede wszystkim toksyny pleA�niowe, co odciA�A?a nasz ukA�ad odpornoA�ciowy.
ZagroA?eniem dla zdrowia sA� zakaA?enia pleA�niowe, do ktA?rych dochodzi podczas zbioru i niewA�aA�ciwego przechowywania zbA?A?. Stwierdzana w mA�ce zawartoA�A� mikotoksyn nie przekracza zwykle tolerowanej dawki dziennej, ale regularne ich spoA?ywanie prowadzi do nagromadzenia siA� ich w organizmie, co daje odlegA�e w czasie skutki.
Jedynym znanym sposobem eliminacji tych zwiA�zkA?w z pieczywa jest wprowadzenie technologii produkcji pieczywa na zakwasach.

Skoro zaA� o zdrowiu mowa, jeA�li zdecydujemy siA� na zakup chleba na zakwasie, najlepiej by byA� on przygotowany z mA�ki A?ytniej. Przemawia za tym kilka doA�A� mocnych argumentA?w. Po pierwsze mA�ka pszenna zawiera mniejszA� wartoA�A� odA?ywczA�. Co gorsza, obecnie najczA�A�ciej wystA�puje w postaci mA�ki zmodyfikowanej genetycznie, co oznacza duA?A� iloA�A� nowych biaA�ek, z ktA?rych znaczna czA�A�A� nie jest trawiona przez organizm. To z kolei przekA�ada siA� nie tylko na problemy trawienne, lecz takA?e innego rodzaju objawy nietolerancji a�� gA�A?wnie w postaci alergii. Wreszcie w porA?wnaniu z innymi rodzajami mA�ki mA�ka pszenna cechuje siA� sporA� zawartoA�ciA� powszechnie dziA� krytykowanego glutenu, ktA?ry przyczynia siA� do rozwoju chorA?b ukA�adu pokarmowego.

Wzmacnia organizm przyszA�ych mam. Chleb ma sporo kwasu foliowego (wspomaga rozwA?j pA�odu), cynku (poprawia odpornoA�A�) i A?elaza (zwiA�ksza wydolnoA�A� organizmu oraz chroni przed anemiA�).

Po czym poznaA�, A?e chleb powstaA� na zakwasie? Przede wszystkim pieczywo tego typu odznacza siA� charakterystycznym zapachem. Zachowuje rA?wnieA? specyficzny delikatny i lekko kwaskowy smak. Pieczywo na zakwasie wyrA?A?nia siA� takA?e wyczuwalnA� po przekrojeniu wilgotnoA�ciA� oraz dA�uA?szym okresem przydatnoA�ci do spoA?ycia a�� zakwas sprawia, A?e chleb dA�uA?ej pozostaje A�wieA?y oraz zapobiega powstawaniu pleA�ni na gotowym wypieku.

JakoA�A� chleba jest niezwykle waA?na, gdyA? pieczywa zjadamy duA?o: biedniejsi nawet 150 kg rocznie, bogatsi okoA�o 70 kg. Od jakoA�ci pieczywa zaleA?y nasze zdrowie. PogarszajA�ca siA� jakoA�A� chleba jest jednA� z przyczyn duA?ego wzrostu zachorowaA� na nowotwory grubego jelita, ktA?ry zwiA�zany jest ze sposobem odA?ywiania.

Tymczasem chleb z marketu to produkt chlebopodobny, z nazwy i wyglA�du tylko przypominajA�cy chleb, a zawierajA�cy ulepszacie, spulchniacze i inne chemiczne dodatki. Taki chleb produkuje siA� bardzo szybko. a�� Worek mA�ki, woda, droA?dA?e i ulepszacze.

Uwaga:

Chleb A?ytni razowy Przed zmieleniem z ziarna nie usuwa siA� zewnA�trznej warstwy nasiennej, ktA?ra zawiera cenne skA�adniki odA?ywcze. DziA�ki temu pieczywo razowe ma sporo polifenoli, lignanA?w oraz kwasu fitynowego. Zaleca siA� go osobom otyA�ym, cierpiA�cym na zaparcia, choroby serca i ukA�adu krA�A?enia. Nie jest jednak wskazane jedzenie wyA�A�cznie chleba razowego. Zawarte w nim fityniany mogA� utrudniaA� trawienie i przyswajanie z posiA�kA?w skA�adnikA?w odA?ywczych.

Obrazek: Wikipedia, 1200px-Various_grains.jpg

No Comments

Leave a Comment