Czy moA?na jeA�A� surowe buraki i botwinkA�? Tak, oczywiA�cie. Informacje dotyczA�ce trudnoA�ci z trawieniem burakA?w nie sA� prawdziwe.

0

Surowe buraki i botwinka w saA�atce pomagajA� w utrzymaniu wymarzonej wagi, a barszczyk zA�agodzi zgagA�. Picie soku z surowych burakA?w pomaga w wydalaniu kwasu moczowego z organizmu i oczyszcza krew. Zawarta w surowej botwinie i burakach pektyna obniA?a poziom cholesterolu, a bA�onnik pomaga usuwaA� zaparcia.
Botwina, czyli mA�ode listki buraka A�wikA�owego, zawiera duA?o witamin, A?elaza i wapnia. Zupa z botwinki pobudza apetyt, odkwasza i odtruwa organizm. WedA�ug naukowcA?w liA�cie botwiny zawierajA� substancje o dziaA�aniu podobnym do estrogenA?w. Jest A�atwostrawna i odA�wieA?ajA�ca, dlatego warto jA� jeA�A� podczas infekcji, przeziA�bieA�, podwyA?szonej temperatury. W liA�ciach boA�winy znajduje siA� zaskakujA�co duA?o biaA�ka (pochodzi z niego, w zaleA?noA�ci od odmiany, od 25 do 40 procent energii). Jest ono przy tym bardzo wartoA�ciowe, gdyA? jego wchA�anianie i wykorzystanie w organizmie wspiera solidna dawka prowitaminy A. BoA�wina dostarcza teA? wA�glowodanA?w zA�oA?onych, dlatego bez obawy mogA� jA� jadaA� diabetycy, ktA?rych od burakA?w A�wikA�owych odstraszajA� znaczne iloA�ci cukrA?w prostych. Inne zalety boA�winy to duA?a zawartoA�A� potasu, A?elaza i wapnia oraz witamin: prowitaminy A, a takA?e B1, B2 oraz C. Jest teA? dobrym A?rA?dA�em kwasu foliowego i bA�onnika. Nie bez znaczenia jest teA? niska wartoA�A� kaloryczna tego warzywa, ktA?ra w poszczegA?lnych odmianach waha siA� w granicach 14a��17 kcal na 100 gramA?w liA�ci i ogonkA?w. Zalecana jest nie tylko diabetykom, ale takA?e kobietom w ciA�A?y, osobom z problemami trawiennymi (zaparcia, wzdA�cia, zgaga), zagroA?onym anemiA� i miaA?dA?ycA�, a takA?e walczA�cym ze zbA�dnymi kilogramami. Badania potwierdziA�y teA?, A?e boA�winA� powinni jadaA� wszyscy, ktA?rzy czujA� siA� przepracowani, zestresowani i trudno im siA� skupiA�. OprA?cz tego pomoA?e ona zarA?wno dzieciom, jak i osobom starszym, ktA?rzy sA� maA�o odporni na infekcje. Nadaje siA� do mroA?enia, wiA�c warto zrobiA� zapas, by nawet zimA� przyrzA�dzaA� z niej pyszne i zdrowe zupy oraz saA�atki.

BoA�wina, zwana takA?e mangoldem, kapustA� rzymskA� i burakiem szpinakowym, choA� spokrewniona z burakami korzeniowymi, ma jadalne wyA�A�cznie liA�cie i ogonki, w czym podobna jest do szpinaku czy lebiody. BoA�wina, czyli burak liA�ciowy nie tworzy korzenia spichrzowego.

Uwaga!

BoA�wina zawiera kwas szczawiowy, dlatego nie naleA?y jej spoA?ywaA� wiA�cej niA? 200 g dziennie.

BotwinA� naleA?y gotowaA� w duA?ej iloA�ci wody, ktA?rA� dobrze jest odlaA�, aby pozbyA� siA� kwasu szczawiowego, ktA?ry „zabiera” z organizmu potrzebny koA�ciom wapA�. UzupeA�niA� to moA?na, dodajA�c do botwinki kawaA�ek sera, trochA� A�mietany lub mleka.

Ogrodnicy zapewniajA�, A?e troskliwie pielA�gnowanA� boA�winA� moA?na zbieraA� aA? do pierwszych przymrozkA?w. Dla odstraszenia A�limakA?w warto w pobliA?u posadziA� bazyliA�.

BoA�wina na zimno

1 kg liA�ci boA�winy, ocet winny lub sok z cytryny, sA?l i pieprz do smaku, olej lub oliwa.

LiA�cie boA�winy oczyA�ciA�, umyA� i osA�czyA�. UgotowaA� we wrzA�cej osolonej wodzie, nastA�pnie odcedziA� i ostudziA�. PooddzielaA� widelcem listki, lekko oprA?szyA� solA� i pieprzem, skropiA� sokiem z cytryny lub octem jabA�kowym, polaA� oliwA� lub olejem. Zamiast oleju czy oliwy moA?na teA? zastosowaA� sos tatarski, czosnkowy.

Obrazek: Wikipedia, Bette_A�_cA?tes_rouges01

No Comments

Leave a Comment